Gäller från och med: Autumn 2017
Beslutad av: Professor Thomas Johansson
Datum för fastställande: 2017-03-22
Avdelning: Computer Science (LTH)
Kurstyp: Gemensam kurs, avancerad nivå och forskarnivå
Kursen ges även på avancerad nivå med kurskod: EDA221
Undervisningsspråk: English
To give a fundamental understanding of methods and techniques for 3D computer graphics and practical experience of graphics programming.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden demonstrate the ability to critically evaluate and compare different methods used in computer graphics.
Construction of geometric objects. Describing and calculating object movement. User interaction. Translation of geometries in 3D space to the screen. Models of light and surface materials. Mapping and buffer techniques.
Angel, E.: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with Shader-Based OpenGL, 6th edition.. Pearson Education, 2011. ISBN 9780273752264.
Undervisningsformer: Föreläsningar, laborationer
Examinationsform: Skriftlig tentamen
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: EDA011 Programming, First Course or EDA016 Programming, First Course or EDA017 Programming, First Course or EDA501 Programming, First Course or EDAA10 Computer Programming in Java or EDAA20 Programming and Databases
FMA420 Linear Algebra
Förutsatta förkunskaper: EDAA01 Programming - Second Course
Kursansvariga:
Hemsida: http://cs.lth.se/eda221-computer-graphics/