lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kurs EDAN35F Högpresterande datorgrafik

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
  • EDAN35F
  • Tillfällig
Kursnamn
  • Högpresterande datorgrafik
  • High Performance Computer Graphics
Kursomfattning
  • 7.5
Undervisningsform
  • Gemensam kurs, avancerad nivå och forskarnivå
Administrativ information
  • 7121 (Datavetenskap (LTH))
  •  -03-22
  • Professor Thomas Johansson

Aktuell fastställd kursplan

Allmänt
Syfte
  • Syftet med kursen är att studenterna skall få grundläggande förståelse för tredimensionell grafik som använder hårdvaruacceleratorer. Dessutom skall studenterna förstå hur grafikalgoritmer och hårdvara fungerar och kunna tillämpa detta i praktiken.
  • The purpose of the course is to that the students shall comprehend the foundations about three-dimensional computer graphics using hardware accelerators. Furthermore, the student shall understand how graphics algorithms for hardware work, and the student shall be able to apply this in practice.
Innehåll
  • Grafikarkitekturer, shaderprogrammering, APIer för grafik, kantfunktioner, perspektivkorrekt interpolering, texturering, cachning, filtrering, fixpunktmatematik, texturkompression, prestandaanalys, antiviknings- och gallringsalgoritmer.
  • Graphics architectures, shader programming, graphics APIs, edge functions, perspectively correct interpolation, texturing, caching, filtering, fixed-point math, texture compression, performance analysis, antialiasing algorithms and culling algorithms.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna analysera grafikarkitekturer och kunna göra en hypotes om hur en ny algoritm kan åstadkomma förbättringar
    kunna beskriva grafikarkitekturer
    ha kunskaper om aktuella APIer för grafiska hårdvaruacceleratorer
  • be able to analyze graphics architectures, and also be able to set up hypotheses about what a new algorithm can give in terms of improvements.
    be able to describe graphics architectures.
    have an insight into the current state of the art APIs for graphic
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna implementera tredimensionella tillämpningar på hårdvaruacceleratorer genom att använda existerande APIer
    kunna designa, utveckla och som mjukvara implementera algoritmer som är ämnade för grafikhårdvara
    kunna bedöma och värdera grafikarkitekturer
    kunna muntligt förklara lösningar på uppgifter
  • be able to implement three-dimensional applications on hardware accelerators using existing APIs.
    be able to evaluate and be able to value graphics architectures, i.e., study theoretical issues.
    be able to orally describe the assignments.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna leta upp information om algoritmer och kritiskt bedöma dem, och därefter kunna implementera dem och testa om de ger goda resultat
  • be able to find information about algorithms, and critically value these, and thereafter implement, and test whether a good result can be obtained.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Laborationer
Examinationsformer
  • Skriftlig tentamen
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • EDA221 Datorgrafik
  • EDA221 Computer Graphics
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
Litteratur
  •  
  • Publicerade papper av ledande forskare inom området.
  • Published papers from the leading researchers in the field.
Övrig information
Kurskod
  • EDAN35F
Administrativ information
  •  -03-22
  • Professor Thomas Johansson

Alla fastställda kursplaner

1 kursplan.

Gäller från och med Första inlämning Andra inlämning Fastställd
HT 2017 2017‑03‑22 10:00:51 2017‑03‑22 10:04:31 2017‑03‑22

Aktuellt eller kommande publicerat kurstillfälle

Inget matchande kurstillfälle hittades.

Alla publicerade kurstillfällen

Inga matchande kurstillfällen hittades.

0 kurstillfällen.


Utskriftsvänlig visning