lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs EIEN41F giltig från och med HT 2021

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Fordonsindustrin genomför nu en både viktig och nödvändig omställning till betydligt energisnålare fordon. I denna förändring är s k hybridisering och elektrifiering ett av de viktigaste medlen. Det innebär att minst en elmaskin används för att helt eller delvis driva fordonet och leder i huvudsak till bättre utnyttjande av en eventuell förbränningsmotor, möjlighet att återvinna bromsenergi, möjlighet att "tanka" el samt desssutom till att en lång rad sekundära laster, såsom t ex luftkonditionering eller kylvattenpunpar kan drivas elektriskt vilket i sig minskar dessa lasters energiförbrukning.

    Behovet av ingenjörer med specialistkunnande inom elektriska drivsystem, kraftelektronik samt inte minst systemfrågor rörande fordonets energianvändning (t.ex. fördelning elmaskin/förbränningsmotor-effekt i ett visst ögonblick) är stort och växande. Denna kurs avser att ge grundläggande kunskaper inom dessa områden.
Innehåll
  • Framdrivning och hjälpkraft. Effekt, moment och varvtal. Förbränningsprocesser – Otto, Diesel m.m. Utväxling – manuell, automat, CVT osv. Verkningsgrad och emissioner. Multipla systemspänningar. Fossilt bränsle, biobränsle – tillgång, kostnad och prestanda. EV, HEV-serie, parallell, mild, power split, FCV. Konventionell servostyrning, AC, broms, tryckluft osv. Eldrivna alternativ, funktion, verkningsgrad. Krav på elmaskiner och kraftelektronik i fordon. Dimensioneringskriterier. Livslängd, vikt, pris osv. Fältförsvagning, startegenskaper, momentrippel osv. Olika typer av reglering, behov av sensorer. Bränsleceller – princip, funktion och uppbyggnad. Fördelar och nackdelar med olika utföranden. Utvecklingstrender. Elektriska lagringsmedia (t.ex. batterier och superkondensatorer).

    Körcykler, verkningsgrad och utsläpp för några utvalda drivlinor. Acceleration, start och andra krav på fordon. Regenerativ bromsning. Behov av effekt- och energilagring i hybrid- och FC fordon.

    Kursen innehåller 28 timmar föreläsningar, 6 timmar datorövningar samt 2 handledda inlämningsuppgifter.

Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • ha goda allmänna kunskaper om ett el- och elhybridfordons uppbyggnad och om egenskaperna hos de viktigaste komponenterna,
    ha goda allmänna kunskaper i komposition av drivlinan och styrning av energiflöden i fordonsdrivsystem.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • ha utvecklat färdighet i att välja lämpligaste drivlina för ett fordon med ett givet användningsområde samt kunna skapa styrstrategier för elektriska och elhybrida drivlinor.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • ha självförtroende i att kunna applicera modellbyggnad och analys på fordonsdrivsystem.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • övningar
  • Projekt
  • Studiebesök
  • samt 2 handledda inlämningsuppgifter
Examinationsformer
  • Skriftlig tentamen
  • Inlämningsuppgifter
  • Skriftlig tentamen och godkända projektuppgifter.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
Förutsatta förkunskaper
  • Grundläggande fysikkurs med mekanik.
Urvalskriterier
Litteratur
  • Alaküla, M.: Compendium in Electric and Electric Hybrid Vehicle Technology. IEA, LTH, 2018.
Övrig information
Kurskod
  • EIEN41F
Administrativ information
  • 2021-06-24
  • Professor Thomas Johansson

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

3 kurstillfällen.

Kurskod ▽ Kursnamn ▽ Avdelning ▽ Inrättad ▽ Kursplan giltig från ▽ Startdatum ▽ Slutdatum ▽ Publicerad ▽
EIEN41F El- och elhybridfordonsteknik Industriell elektroteknik och automation 2021‑07‑08 Höstterminen 2021 2021‑07‑01 2021‑10‑31 2021‑07‑08
EIEN41F El- och elhybridfordonsteknik Industriell elektroteknik och automation 2022‑06‑09 Höstterminen 2021 2022‑07‑01 2022‑10‑31 2022‑06‑09
EIEN41F El- och elhybridfordonsteknik Industriell elektroteknik och automation 2023‑09‑13 Höstterminen 2021 2023‑08‑28 2023‑10‑29 2023‑09‑13

Utskriftsvänlig visning