lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs FRT032F giltig från och med HT 2014

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Denna kurs är en introduktion till grundläggande spelteori.
    Spelteori är läran om strategisk beslutsoptimering, där matematiska modeller av konflikt och samverkan mellan rationella beslutsfattare används. En annan formulering är att det är fler-personers optimering. Applikationer ges för system skapade genom ingenjörskonst, t.ex. distribuerad reglering av kommunikationsnätverk, resursfördelning, system med flera aktörer, prissättning och investeringsbeslut på internet men även sociala system såsom ekonomiska och biologiska nätverk. Kursen betonar teori, matematiska verktyg, modellering samt jämviktsbegrepp i olika sammanhang.
Innehåll
  • Olika spelstrukturer såsom stategispel och den mer omfattande formen, extensiva spel. Dessa kan vara kontinuerliga eller diskontinuerliga i sin struktur. Vertyg för att undersöka jämvikt; itererad strikt dominans och Nash-jämvikt. Vidare behandlas rationaliserbarhet hos spelare, korrelation mellan spelares rationaliserbarhet, evolution och inlärning under spelets gång samt upprepande spel. Dessutom behandlas spelteori som kan användas för att beskriva auktioner, förhandlingar, spel med otillräcklig information, differentialspel, resursfördelningar och prissättning.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Förstå likheter och olikheter mellan de olika spelstrukturerna; strategispel, extensiva spel, upprepande spel, differentialspel samt spel med otillräcklig information.

    Ha kunskap om den matematiska bakgrunden till itererad strikt dominans, Nash-jämvikt och förstå blandade strategier.

    Förstå koncept som rationaliserbarhet, evolution och inlärning.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna använda sig av itererad strikt dominans, tekniker för upprepande spel och Nash-jämvikt för att hitta ett spels jämvikt.

    Kunna formulera ingenjörsproblem som spelteoretiska problem.

    Kunna diskutera ett spels struktur och möjliga jämvikt utifrån den teori som behandlas i kursen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna bedöma vilken spelteoretisk struktur som passar för ett visst problem samt vilket av jämviktskoncepten som bör användas för att lösa problemet.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • övningar
  • Projekt
  • Litteraturkurs som självstudier
  • Det mesta av materialet behandlas som självstudier förutom materialet på differentialspelsteori där föreläsningar erbjuds.
Examinationsformer
  • Inlämningsuppgifter
  • Seminarieföredrag av deltagarna
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
Litteratur
  • Fudenberg, Drew & Tirole., J.: Game Theory. MIT Press,.
  • Vi använder även kursmaterial från MIT OpenCoursware
    "Game Theory with Engineering Applications"
Övrig information
Kurskod
  • FRT032F
Administrativ information
  •  -02-10
  • FN1/Anders Gustafsson

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

Inga matchande kurstillfällen hittades.

0 kurstillfällen.


Utskriftsvänlig visning