Detaljer för kursplan för kurs FRT032F giltig från och med VT 2024 Utskriftsvänlig visning Kurskod:FRT032F Gäller från och med:Vårterminen 2024 Kursplanen är fastställd Allmänt Undervisningsspråk:Engelska Ges:Vid tillräcklig efterfrågan Intresseanmälan:Anmäl intresse via e-post Kurshemsida:https://canvas.education.lu.se/courses/28866 Syfte Denna kurs är en introduktion till grunderna i spelteori. Även om spelteorin ursprungligen utvecklades för att modellera socioekonomiska fenomen, har spelteori nyligen dykt upp som ett kraftfullt ramverk inom teknik och datavetenskap för att effektivt lösa optimeringsproblem och beslutsproblem med flera agenter. Efter att ha presenterat de grundläggande begreppen från teorin om strategiska formspel kommer kursen att fokusera på inlärningsdynamik och dess konvergensegenskaper. Särskild tonvikt kommer att läggas på studiet av nätverksspel, interventions- och mekanismdesignproblem, och mer allmänt på tillämpningar av spelteori på sociotekniska nätverkssystem. Innehåll 1. Introduktion till strategiska formspel 2. Förekomst av Nash-jämvikter, blandade strategier 3. Potentiella spel 4. Bästa respons och bästa responsdynamik med brus 5. Supermodulära spel 6. Befolkningsspel och evolutionär dynamik 7. Fiktivt spel och dess varianter 8. No-Regret inlärning och prediktion 9. Bayesianska spel och informationsdesign Kunskap och förståelse För godkänd kurs skall doktoranden Ha kunskap om den matematiska bakgrunden av itererad strikt dominans, Nash-jämvikt och förstå begreppet blandade strategier. Förstå begrepp som rationaliserbarhet, evolution och lärande i spel. Färdighet och förmåga För godkänd kurs skall doktoranden Kunna använda itererad strikt dominans, och teorin om Nash-jämvikt för att hitta jämvikten i ett spel. Kunna formulera ingenjörsproblem som spelteoretiska problem. Kunna diskutera ett spels struktur och möjliga jämvikter genom den teori som behandlas i kursen. Värderingsförmåga och förhållningssätt För godkänd kurs skall doktoranden Undervisningsformer Föreläsningar Kommentarer:Det mesta av materialet behandlas som självstudier förutom materialet på differentialspelsteori där föreläsningar erbjuds. Examinationsformer Inlämningsuppgifter Seminarieföredrag av deltagarna Betygsskala:Underkänd, godkänd Förkunskapskrav Förutsatta förkunskaper Goda kunskaper i grundläggande matematik förutsätts (kalkyl, linjär algebra, grafer, elementär sannolikhet och Markov-kedjor). Alla återstående koncept kommer att byggas inom kursen. Urvalskriterier Litteratur Litteratur:Fudenberg, Drew & Tirole., J.: Game Theory. MIT Press,. Kommentarer:Det mesta av materialet täcks av föreläsarens slides som kommer att göras tillgängliga tillsammans med hänvisningar till relevant litteratur om de olika ämnen som behandlas i kursen. Övrig information Kurskod Kurskod:FRT032F Administrativ information Datum för fastställande:2024-02-27 Beslutad av:Maria Sandsten Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen Inga matchande kurstillfällen hittades. 0 kurstillfällen. Utskriftsvänlig visning