lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs GEM001F giltig från och med HT 2012

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Kursen syftar till att introducera deltagarna i ett tänkande kring universitets-pedagogiska frågor och därmed öka deras förmåga att fatta beslut i undervisningen som gagnar studenternas lärande. Kursen syftar också till att ge en pedagogisk grund att bygga vidare på i arbetet som akademisk lärare.
Innehåll
  • Universitetsstudenten, lärande, undervisningsformer, kommunikation och återkoppling, examination, utvärdering, universitetsläraren och pedagogisk meritering.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna redogöra för innebörden av grundläggande högskolepedagogiska begrepp
    kunna redogöra för hur lärande understöds i högre utbildning
    visa kännedom om värdegrundsfrågor och regelverk inom svensk högskoleutbildning.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • med stöd i litteratur och i erfarenhet kunna reflektera över vanligt förekommande aspekter i undervisningen (såsom undervisningsformer, examination, utvärdering, pedagogisk meritering, mm)
    med stöd i teori och kollegiala diskussioner analysera, diskutera och utveckla undervisning inom det egna ämnesområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • visa öppenhet att diskutera undervisning kollegialt
    visa öppenhet för att överväga alternativ utformning av undervisning.
Undervisningsformer
  • övningar
  • Projekt
  • Kursen inleds med en kursvecka (fem heldagar) där föreläsningar varvas med gruppövningar och eget arbete. Sedan följer ett projektarbete i grupp som skall redovisas tre till fyra veckor senare (projektarbetets totala omfattning motsvarar ca en veckas arbete/person).
Examinationsformer
  • Skriftlig rapport
  • Seminarieföredrag av deltagarna
  • För godkänt på kursen krävs åtminstone 80 % närvaro vid schemalagda kurstillfällen, genomförda redovisningar under de schemalagda tillfällena samt godkänt projektarbete, vilket även innebär deltagande i återkoppling och redovisning av projektrapporten.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • För tillträde till kursen krävs normalt examen på grundnivå.
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
  • I urvalet till kursen prioriteras hur långt doktoranden har kommit i sin forskarutbildning, där de som antagits tidigast ges företräde. För kursomgångar där kursen ges på engelska har dessutom doktorander med ett annat modersmål än svenska förtur.
Litteratur
  • Elmgren, M. & Henriksson, A.-S.: Universitetspedagogik. Nordstedts, 2010. ISBN 9789113022970.
    Svinicki, M. & McKeachie, W.: McKeachie’s Teaching Tips. Wadsworth, 2011. ISBN 9780495812340.
  • Boken "Universitetspedagogik" används då kursen ges på svenska och "McKeachie's Teaching Tips" då kursen ges på engelska.
Övrig information
  • Doktorander som undervisar inom utbildningen på grundnivå eller avancerad nivå ska ha genomgått inledande högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Alla doktorander ska erbjudas högskolepedagogisk utbildning omfattande minst två veckor, se Styrelsebeslut Dnr LS 2010/771.
    Kursen är identisk med och ges tillsammans med BHU-kursen GB_A01.
Kurskod
  • GEM001F
Administrativ information
  •  -05-28
  • FN1/Anders Gustafsson FN2/Eva Nordberg Karlsson FN3/Per Tunestål

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

3 kurstillfällen.

Kurskod ▽ Kursnamn ▽ Avdelning ▽ Inrättad ▽ Kursplan giltig från ▽ Startdatum ▽ Slutdatum ▽ Publicerad ▽
GEM001F Högskolepedagogisk introduktionskurs Gemensam forskarutbildning 2013‑06‑14 Höstterminen 2012 2013‑07‑01 2013‑12‑31 2013‑06‑14
GEM001F Högskolepedagogisk introduktionskurs Gemensam forskarutbildning 2014‑07‑04 Höstterminen 2012 2014‑10‑27 2014‑12‑31 2014‑07‑04
GEM001F Högskolepedagogisk introduktionskurs Gemensam forskarutbildning Höstterminen 2012 2015‑09‑19 2015‑12‑31

Utskriftsvänlig visning