Gäller från och med: Vårterminen 2016
Beslutad av: Professor Eva Nordberg Karlsson
Datum för fastställande: 2015-11-20
Avdelning: Gemensam forskarutbildning
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska, svenska
Kursen syftar till att introducera deltagarna i ett tänkande kring universitets-pedagogiska frågor och därmed öka deras förmåga att fatta beslut i undervisningen som gagnar studenternas lärande. Kursen syftar också till att ge en pedagogisk grund att bygga vidare på i arbetet som akademisk lärare.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Universitetsstudenten, lärande, undervisningsformer, kommunikation och återkoppling, examination, utvärdering, universitetsläraren och pedagogisk meritering.
Undervisningsformer: Föreläsningar, projekt. Kursen inleds med en kursvecka (fem heldagar) där föreläsningar varvas med gruppövningar och eget arbete. Sedan följer ett projektarbete i grupp som skall redovisas tre till fem veckor senare (projektarbetets totala omfattning motsvarar ca en veckas arbete/person), samt en individuell reflektionsuppgift.
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter.
För godkänt på kursen krävs åtminstone 80 % närvaro vid schemalagda kurstillfällen, genomförda redovisningar under de schemalagda tillfällena, godkänt projektarbete och individuell reflektionsuppgift, vilket även innebär deltagande i återkopplings- och redovisningstillfällena av dessa.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs normalt examen på grundnivå.
Urvalskriterier: I urvalet till kursen prioriteras hur långt doktoranden har kommit i sin forskarutbildning, där de som antagits tidigast ges företräde. För kursomgångar där kursen ges på engelska har dessutom doktorander med ett annat modersmål än svenska förtur.
Doktorander som undervisar inom utbildningen på grundnivå eller avancerad nivå ska ha genomgått inledande högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Alla doktorander ska erbjudas högskolepedagogisk utbildning omfattande minst två veckor, se Styrelsebeslut Dnr LS 2010/771. Kursen är identisk med och ges tillsammans med BHU-kursen GB_A02.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.lth.se/english/cee/doctoral-education-support/faculty-wide-phd-courses/