Gäller från och med: Höstterminen 2019
Beslutad av: FN1/Anders Gustafsson,
FN2/Eva Nordberg Karlsson,
FN3/Per Tunestål
Datum för fastställande: 2013-05-28
Avdelning: Gemensam forskarutbildning
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska, svenska
Kursen syftar till att introducera deltagarna i de viktigaste teorierna och frågeställningarna inom normativ etik och forskningsetik med relevans för teknisk och ingenjörsvetenskaplig forskning, samt till att introducera deltagarna till etiska frågeställningar relaterade till riskvärdering.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden visa en vilja att diskutera etiska frågeställningar i anslutning till egen och andras forskning.
Grundläggande etiska begrepp och teorier, ansvarsskyldighet, uppfattningar om skada och nytta, risker och försiktighet, rättvisa, informerat samtycke, forskningsetisk lagstiftning och etikprövning, kommersiella och andra särintressen, forskningsfusk, publikationsetik. Kursen består av en inledande del som ger grundläggande kunskaper i normativ etik med relevans för teknisk och ingenjörsvetenskaplig forskning. Därefter behandlas etiska frågor aktualiserade av riskvärdering, samt centrala forskningsetiska frågeställningar, begrepp och deras tillämpningar.
Ett urval av vetenskaplig artiklar och lagtexter görs tillgängliga vid kursstart.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier. Kursen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinationsform: Inlämningsuppgifter.
Examination sker genom redovisning av skriftliga inlämningsuppgifter. För godkänt betyg på kursen krävs 80 % närvaro och att samtliga inlämningsuppgifter godkänts.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning vid LTH.
Urvalskriterier: I urvalet prioriteras 1) de som tidigare sökt och vid det tillfället också varit behöriga till kursen, 2) hur långt doktoranden har kommit i sin forskarutbildning, där de som kommit längst ges företräde.
Ersätter GEM025F.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.lth.se/english/cee/doctoral-education-support/faculty-wide-phd-courses/