Gäller från och med: Vårterminen 2014
Beslutad av: FN1/Anders Gustafsson, FN2/Eva Nordberg-Karlsson, FN3/Per Tunestål
Datum för fastställande: 2014-11-11
Avdelning: Innovationsteknik
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Syftet med denna kursen är att utrusta de forskarstuderande som befinner sig tidigt i sin utbildning med verktyg och de kommersiella ”glasögon” som behövs för att se sin forskning i nyttiggörandets ljus. Detta kommer sedan att stimulera nyttiggörande av forskningsresultat i samhället och bidra till ökad innovation och samverkan mellan akademi och industri.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen hålls under fem heldagar inom ca 2 månaders tid med fokusområdena: a) “Innovation in the research environment” (vad är innovation? förutsättningar för nyttiggörande av ett forskningsresultat. NABC(need – approach – benefits – competition)-konceptet). b) “Put on your innovation spectacles”. (Marknadsanalys, kundnytta) c) “Protecting your ideas” (immaterialsrättsligt skydd, patentstrategier, licensiering, avtal, patentsökning) d) “Optimizing conditions for funding” (Finansiering av forskningsidéer. Presentationsteknik). e) Tools for innovation” (Prototyping, katalys av innovation)
Det finns ingen specificerad kurslitteratur men boken nedan rekommenderas till de som önskar veta mer om NABC-konceptet som utvecklades vid Stanford Research institute: Carlson, Curtis R. & Wilmot, William W.: Innovation: The five disciplines for creating what customers want.. Crown Business, New York, 2006.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt. Kursen består av föreläsningar kring de olika fokusområdena samt tre projektarbeten, varav två är individuella och ett i grupp.
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter, seminarieföredrag av deltagarna.
Projekt 1: NABC-analys av studentens eget forskningsprojekt inkl kortfattad analys på en A4 sida, samt kort presentation. Projekt 2:Gruppprojekt kring idé med affärspotential, mer utförlig NABC-analys som sammanfattas i en ca 10-sidig rapport samt pitchas i value creation forum. Projekt 3:Individuell sökning kring doktorandens eget forskningsprojekt i patentdatabaser (dag 3), som sedan sammanfattas i en kortfattad rapport.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: antagen som doktorand
Kursen ges för alla doktorander vid LTH, som befinner sig tidigt i sin utbildning.
Kursansvariga:
Hemsida: http://www.biotek.lu.se/education/phd_courses/research-innovation/