lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs IDE030F giltig från och med HT 2015

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Kursens syfte är att introducera, problematisera och kritiskt granska centrala aspekter av designforskning. I detta ingår teori, metodik och tematiska områden inom industridesign och relaterade områden.

    Vidare är syftet att ge perspektiv på designforskningsprocesser, inklusive teoriutveckling, angreppssätt, stringens och utvärdering.
Innehåll
  • Kursen introducerar grundläggande aspekter på resonemang, utförande och lärande som del av forskning inom designområdet.

    Angreppssätt, perspektiv och teoretiska grunder for designforskning diskuteras och relateras till studenternas egna projekt.

    Kursen inkluderar följande;
    - Fundamentala strukturer och tänkande inom designforskning
    - Stringens och tillförlitlighet inom designforskning
    - Modeller för designtänkande, generiska strategier och filosofier
    - Angreppssätt för designforskning
    - Exempel på tillämpningsområden för designforskning
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • - Kunna förklara och använda grundläggande begrepp inom designforskning
    - Visa på medvetenhet och förståelse av designforskningens karaktär inom industridesign och relaterade områden
    - Demonstrera kunskaper inom olika metodologiska angreppssätt inom designforskning och deras lämplighet för olika frågeställningar eller syften
    - Visa på förståelse av olika lärandenivåer och deras relation till forskarutbildning (Biggs, 1999)
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • - Formulera, motivera och kritiskt reflektera, verbalt och skriftligt, kring forskningsfrågor, syfte och lärandemål i designforskning
    - Bedöma och välja passande angreppssätt för forskning inom ett givet område
    - Kritiskt granska och bedöma tillförlitlighet och validitet i förhållande till angreppssätt och frågeställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • - Demonstrerar insikter i och förmåga att kritiskt bedöma möjligheter och begränsningar i olika angreppssätt för olika frågeställningar
    - Visa på en förståelse för hur valet av forskningsmetod påverkar resultatens kvalitet och karaktär
    - Förstå och bedöma designforskningens bidrag generellt och för specifika områden, i förhållande till kunskapsutveckling och samhälleliga behov
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • övningar
  • Kursen består av självstudier, föreläsningar, seminarier och arbetsuppgifter.
Examinationsformer
  • Skriftlig rapport
  • Seminarieföredrag av deltagarna
  • Aktivt deltagande i kritiskt reflektion och diskussion i grupp och enskilt är ett krav för godkänt på kursen.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • Deltagare förväntas vara antagna till forskarstudier eller göra kursen som förberedelse inför forskarstudier.
Förutsatta förkunskaper
  • Deltagare förväntas ha kunskap om design eller relevanta områden på en avancerad nivå och ha formulerat en forskningsplan alternativt en forskningsfrågeställning för sitt projekt.
Urvalskriterier
Litteratur
  •  
  • Kursmaterial distribueras före kursstart. Vid behov distribueras ytterligare material under kursens gång.
Övrig information
  • Kursen ges vid behov då tillräckligt antal forskarstuderande har visat intresse för kursen.
Kurskod
  • IDE030F
Administrativ information
  •  -09-30
  • FN3/Per Tunestål

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

1 kurstillfälle.

Startdatum Slutdatum Publicerad
2017‑09‑22 2017‑09‑25 2017‑09‑07

Utskriftsvänlig visning