lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs IDE035F giltig från och med VT 2016

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Övergripande syfte är att skapa förståelse för komplexa socio-ekologiska system och behovet av ett multidisciplinärt perspektiv inom hållbar utveckling. Hållbar utveckling i kursen avser utveckling på global, regional och lokal nivå definierat i Brundtlandkommissionens rapport ”Our common future”, med de tre grundpelarna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
    Syftet med del I av kursen är att ge forskarstuderande fördjupade kunskaper inom området hållbar utveckling och därmed utökade möjligheter att identifiera möjligheter och risker för en hållbar utveckling som utformning av produkter, processer och system kan medföra. Syftet med del II är att doktoranden ska tillägna sig kunskaper som är specifika för doktorandens forskarutbildningsämne.
Innehåll
  • Kursen är indelad i två delar. Del 1 ger grundläggande kunskaper för hållbar utveckling (5 hp). Del 2 innehåller en fördjupning inom doktorandens egen disciplin (2,5 hp).
    Del 1. Delområdena nedan grupperas i moduler. Några moduler inleds med videoinspelade introduktioner, några med inledande seminarier. Någon modul består av inläsning och avslutas med diskussion i grupp. Grupparbeten.
    Definition av hållbar utveckling. Historik. Klimatförändringar och dess effekter. ”Planetary boundaries”. Cirkulär ekonomi. Livscykeltänkande. Livsmedelsförsörjning. Sociala aspekter. Hälsa och arbetsmiljö. Hållbar stad. Fattigdom. Komplexa system. Designern/ingenjören och hållbar utveckling
    Del 2. En litteraturstudie kring vad som finns i den vetenskapliga litteraturen inom respektive doktorands ämnesområde. Ett projektarbete.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Ha grundläggande kunskaper om aktuella problemställningar som rör hållbar utveckling på global, regional och lokal nivå. (Del 1)

    Ha en övergripande förståelse för mänsklighetens utveckling och dess påverkan på jordens alla system. (Del 1)

    Ha en övergripande förståelse för att hållbar utveckling omfattar samverkande komplexa system och behovet av ett multidisciplinärt perspektiv. (Del 1)

    Ha kunskaper om forskningsfronten för hållbar utveckling inom det egna ämnesområdet. (Del 2)
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna diskutera och reflektera kring designerns/ingenjörens möjligheter att påverka för en hållbar utveckling. (Del 1)

    Kunna tillämpa förvärvade kunskaper i projekt från idé till färdig prototyp. (Del 2)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Ha förståelse för interaktioner mellan miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer när det gäller hållbar utveckling

    Ha förmåga till självreflektion vad gäller användning och utveckling av produkter, processer och system
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • Projekt
  • Litteraturkurs som självstudier
  • Lärarledda introduktioner i sal och på video
Examinationsformer
  • Skriftlig rapport
  • Inlämningsuppgifter
  • övrigt
  • Aktivt deltagande i förberedda introduktioner i sal, workshops och seminarier
    Redovisning av litteraturstudie och projektarbete.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • Antagen till forskarutbildning vid teknisk fakultet
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
Litteratur
  • Braungart, M. & McDonough, W.: Cradle to Cradle. Remaking the way we make things. VINTAGE, 2009. ISBN 9780099535478.
  • Kursen kommer också att innehålla annan litteratur som vetenskapliga artiklar och videomaterial.
Övrig information
  • Kursen ges när det finns tillräckligt många anmälda doktorander. Max 20 deltagare. Första kursen planeras starta januari 2016.
Kurskod
  • IDE035F
Administrativ information
  •  -11-12
  • FN3/Per Tunestål

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

1 kurstillfälle.

Startdatum Slutdatum Publicerad
2021‑01‑18 (ungefärligt) 2021‑12‑15 2020‑11‑03

Utskriftsvänlig visning