lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs INT001F giltig från och med VT 2018

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Syftet med denna kurs är att vidga begreppen kring vad innovation är, och att utrusta forskarstuderande med verktyg och processer ”innovation and value creation lenses” som behövs för att se sin forskning i nyttiggörandets ljus och i ett större samhällsperspektiv. Detta kommer att stimulera nyttiggörande av forskningsresultat i samhället och bidra till ökad innovation och samverkan mellan akademi, finansiärer, näringsliv och samhälle.
Innehåll
  • Kursen hålls under sex heldagar inom ca 2 månaders tid med fokus på forskningsbaserad innovation och idégenerering. Följande områden ingår:
    a) processer och verktyg för att stimulera innovation och värdeskapande (vad är innovation, förutsättningar för nyttiggörande och värdeskapande av forskningsresultat, NABC-konceptet, Design Thinking, mentala och fysiska verktyg (iterative prototyping)),
    b) trender och nya marknader (omvärldsanalys, globala utmaningar, marknadsanalys etc.),
    c) “Skydda dina idéer” (immaterialrättsligt skydd, patentstrategier, licensiering, avtal, patentsökning),
    d) entreprenöriella resor (varje kursdag avslutas med en inbjuden entreprenör som berättar om sina erfarenheter och reflekterar över ämnet för dagen) och
    e) sammanställning och presentation av sina idéer samt att ge och få feedback (”elevator pitch” och kursen avslutas med ett ”value creation forum”).
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • identifiera och redovisa vem som har behov av det egna forskningsresultatet, vilka fördelarna är jämfört med andra approacher och vilka konkurrerande forskargrupper som finns i världen.
    beskriva kund/marknadsbehov på vilket sätt en ny idé eller produkt måste vara bättre än det som idag finns på marknaden för att vara konkurrenskraftig.
    beskriva vilka immaterialrättsliga skydd som finns och förklara på vilket sätt de kan användas i innovationsprocessen.
    förklara hur man kan använda innovationssystemet på Lunds universitet för att kommersialisera forskning.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna tillämpa NABC-analys (innehållande Need - Approach - Benefits - Competition) av sitt eget forskningsprojekt och presentera denna muntligen och skriftligen.
    genomföra ett projektarbete i grupp, och utifrån en forskningsidé kunna tillämpa kursens ingående delar: NABC-analys, Design Thinking, Prototyping, och patentsökning, samt att presentera muntligen och i en skriftlig rapport och aktivt delta i value creation forumet.
    genomföra en marknadsanalys inklusive kunder och konkurrenter för en forsknings/affärsidé.
    kunna läsa och förstå ett patent och utföra sökningar i patentdatabaser.
    muntligen presentera (pitcha) sitt projekt på ett säljande och övertygande sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna tillämpa olika verktyg och metoder i för innovationsarbete i sin forskning.
    exemplifiera på vad patent kan användas till.
    sammanfatta möjligheter och förutsättningar för nyttiggörande av forskning i allmänhet och på Lunds universitet i synnerhet.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • övningar
  • Projekt
  • Kursen består av introducerande föreläsningar kring de olika fokusområdena, varpå doktoranderna kommer att testa och experimentera med de verktyg och processer som behandlas i kursen. Kursen innehåller tre projektarbeten, två är individuella och ett i grupp. Merparten av arbetet genomförs under kursdagarna.
Examinationsformer
  • Skriftlig rapport
  • Inlämningsuppgifter
  • Seminarieföredrag av deltagarna
  • Delprojekt 1:
    NABC-analys av studentens eget forskningsprojekt inklusive kortfattad analys på en A4-sida, samt kort muntlig presentation.
    Delprojekt 2:
    Grupp-projekt om värdeskapande kring en idé med affärs- och/eller innovationspotential, en mer utförlig rapport (ca 10 sidor) som sammanfattar de metoder och verktyg som behandlas i kursen och muntlig presentation och aktivt deltagande (inklusive feedback till andra projekt) i value creation forum.
    Delprojekt 3:
    Individuell sökning i patentdatabaser, som sedan sammanfattas i en kortfattad rapport.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • Antagen till forskarutbildning
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
  • Kursen är i första hand avsedd för forskarstuderande antagna till doktorandutbildning vid medicinska och tekniska fakulteten vid Lunds Universitet, men doktorander från andra lärosäten är välkomna i mån av plats.
Litteratur
  •  
  • Det finns ingen specificerad kurslitteratur men följande böcker rekommenderas till de som önskar veta mer om NABC-konceptet och Design Thinking. NABC: Carlson, Curtis R. & Wilmot, William W.: Innovation: The Five Disciplines for Creating what Customers Want. Crown Business, New York, 2006. Design Thinking: Brown, T., Katz, B.,: Change by Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Collins, 2009, ISBN:0061766089. Kumar, V,: 101 Design Methods - A Structured Approach for Driving Innovation in your Organization. Wiley, 2012, ISBN: 1118083466.
Övrig information
  • Kursen är särskilt lämplig för forskarstuderande antagna till doktorandutbildning vid medicinska eller tekniska fakulteten. Kursen samkörs mellan medicinska och tekniska (LTH) fakulteten för att få en bra dynamik i gruppen. Med fördel är doktoranden på sitt 2:a, 3:e el 4:e år, men inget krav.
Kurskod
  • INT001F
Administrativ information
  •  -03-02
  • Prefekt Mats Ohlin

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

2 kurstillfällen.

Kurskod ▽ Kursnamn ▽ Avdelning ▽ Inrättad ▽ Kursplan giltig från ▽ Startdatum ▽ Slutdatum ▽ Publicerad ▽
INT001F Innovation och värdeskapande inom forskning Produktutveckling Vårterminen 2018 2020‑04‑16 (ungefärligt) 2020‑06‑30
INT001F Innovation och värdeskapande inom forskning Produktutveckling 2021‑12‑15 Vårterminen 2018 2022‑05‑03 2022‑05‑31 2021‑12‑15

Utskriftsvänlig visning