Gäller från och med: Vårterminen 2016
Beslutad av: Eva Nordberg Karlsson/FN2
Datum för fastställande: 2016-02-24
Avdelning: Innovationsteknik
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Syftet med denna kursen är att utrusta forskarstuderande inom life-science-området tidigt i sin utbildning med de verktyg och kommersiella ”glasögon” som behövs för att se sin forskning i nyttiggörandets ljus. Detta kommer sedan att stimulera nyttiggörande av forskningsresultat i samhället och bidra till ökad innovation och samverkan mellan akademi och industri.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen hålls under fem heldagar inom ca 2 månaders tid med fokusområdena: a) Forskningsbaserad innovation och idégenerering (vad är innovation?, förutsättningar för nyttiggörande av ett forskningsresultat, NABC-konceptet, marknadsanalys). b)Kommande trender och nya marknader inom livsvetenskaperna (omvärldsanalys, globala utmaningar) c) “Protecting your ideas” (immaterialsrättsligt skydd, patentstrategier, licensiering, avtal, patentsökning) d) Finansiering av innovationsnära forskningsprojekt e) Gynna din affärsidé (”Elevator pitch”, presentationsteknik) f) Samverkan
Det finns ingen specificerad kurslitteratur men boken nedan rekommenderas till de som önskar veta mer om NABC-konceptet som utvecklades vid Stanford Research institute: Carlson, Curtis R. & Wilmot, William W.: Innovation: The five disciplines for creating what customers want.. Crown Business, New York, 2006.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt, studiebesök. Kursen består av föreläsningar kring de olika fokusområdena samt tre projektarbeten, varav två är individuella och ett i grupp.
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter, seminarieföredrag av deltagarna.
Projekt 1: NABC-analys av studentens eget forskningsprojekt inkl kortfattad analys på en A4 sida, samt kort presentation. Projekt 2:Gruppprojekt kring idé med affärspotential, mer utförlig NABC-analys som sammanfattas i en ca 10-sidig rapport samt pitchas i value creation forum. Projekt 3:Individuell sökning kring doktorandens eget forskningsprojekt i patentdatabaser (dag 3), som sedan sammanfattas i en kortfattad rapport.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: antagen som doktorand
Denna kurs är i stora delar likadan som doktorandkursen GEM070F, med skillnaden att denna kurs är anpassad för life-science området. Då kommersialiseringen av forskningsresultat vanligen inom det livsvetenskapliga området tar längre tid, kräver mer finansiering och ett gott immaterialsrättsligt skydd, så finns ett behov av en innovationsutbildning som är specifik för livsvetenskaperna. Kursen samkörs med medicinska fakulteten och avsikten är att samla studenter inom life-science från både MedFak, NatFak och LTH för att få en bra dynamik i gruppen.
Kursansvariga: