Kursen har liknande innehåll som kursen ”Tillämpad statistik” vid medicinska fakulteten, LU.
Kursen innehåller tre teman:
1) Introduktion till tillämpad statistik
a. Studiedesign
b. Generaliserbarhet
c. Grundläggande statistiska begrepp
d. Deskriptiv statistik
2) Skattning av parametrar och hypotesprövning
a. Grundläggande principer
b. P-värde, konfidensintervall och statistisk styrka (power)
c. Vanliga statistiska test för tvågruppsjämförelser.
3) Datahantering (data management)
a. Inmatning och validering av data
b. Dokumentation
c. Grundläggande handhavande av ett statistiskt programpaket (SPSS)
d. Reproducerbara analyser (script-baserade)
Denna kurs diskuterar frågeställningar som kan studeras med kvantitativ metodik och tar upp vanliga studieupplägg och grundläggande statistiska begrepp, principer och metoder. I kursen introduceras allmänna statistiska begrepp och innebörd och tolkning av olika läges– och spridningsmått samt lämpliga grafiska tekniker för att åskådliggöra och undersöka egenskaper hos insamlade data.
Genom konkreta exempel från medicinsk vetenskap introduceras begreppet parameterskattning. Osäkerheten i skattningar diskuteras och beskrivs med hjälp av medelfel (standard error) och konfidensintervall, och härifrån introduceras hypotesprövning, tolkning av p-värden och statistisk styrka. Kursen tar upp vanliga statistiska test för tvågruppsjämförelser, t.ex. t-test, Mann-Whitneys test, Chi2-test och Fishers exakta test.
Stor vikt läggs vid tolkning av resultat och vilka slutsatser som kan dras utifrån begreppen statistisk signifikans, evidens, effektstorlek och generaliserbarhet.
Vidare får deltagarna en praktisk introduktion till det statistiska programpaketet SPSS. Denna session har fokus på principer för datahantering, men deltagarna får också utföra de statistiska analyser som ingår i kursen.