Gäller från och med: Höstterminen 2022
Beslutad av: Åsa Håkansson
Datum för fastställande: 2020-02-14
Avdelning: Ergonomi och aerosolteknologi
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Svenska
Mötet med ny digital teknik i form av t.ex. smartphones, appar, Virtual Reality, Internet of Things, informations- och kommunikationsteknologi, artificiell intelligens och robotar blir en allt större del av vår vardag. Därför är det viktigt att vi lyfter in tekniken och mötet med den i våra studier av arbete och arbetsmiljö. Kursen har som syfte att ge studenterna redskap för att diskutera och analysera vad som sker i mötet mellan digital teknik, organisationer och människor men även hur tekniken normeras och tillskrivs olika egenskaper och syften. Genom att studera mötet mellan teknik, människa, organisation och samhälle utifrån olika teoretiska perspektiv kan dessa möten och de möjligheter och hinder som skapas vid dem begripliggöras.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen behandlar aspekter som: förändrade interaktioner och relationer, påverkan på arbetslivet, branscher, yrken, arbetsorganisation, arbetsrutiner och arbetsmiljö i relation till digital teknik (som Virtual Reality, Internet of Things, informations- och kommunikationsteknik, artificiell intelligens, digitala plattformar och robotar). Kursen täcker vidare anpassningen mellan samhälle, organisation, teknologi och människor. Kursen är organiserad i tre tvådagars träffar på campus. Den första träffen ger en omfattande introduktion till digitaliseringen av samhället och olika branscher. Den andra sessionen behandlar samspelet mellan människa och teknik på organisatorisk och individuell nivå. Den tredje sessionen diskuterar framtida möjligheter och utmaningar utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.
Lupton, D.: Digital Sociology. Routledge, 2015.
Plus artiklar
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt, litteraturkurs som självstudier
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter, seminarieföredrag av deltagarna.
Kursen examineras genom inlämning av tre skriftliga hemuppgifter, som speglar kursens olika delområden och tillsammans bildar en helhet. För godkänt betyg skall samtliga hemuppgifter vara godkända och helheten i form av rapport vara inlämnad och muntligt presenterad.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Endast doktorander som ingår i Falfs forskarskola.
Förutsatta förkunskaper: Inga
Urvalskriterier: Doktoranderna väljs så att de representerar en spridning vad gäller geografiskt område, disciplin, samt empiriskt studieobjekt.
Maximalt antal studenter: 12.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.design.lth.se/utbildning/forskarutbildning/forskarutbildningskurser/