förmåga att formulera en intresseväckande forskningsfråga (grundläggande nivå)
förmåga att sammanställa vetenskaplig kunskap (t ex frågeställning, metod, resultat) på ett systematiskt sätt i enlighet med tvärvetenskaplig forskningspraxis (grundläggande nivå)
förmåga att kritiskt läsa och kommentera andra doktoranders texter (grundläggande nivå)
förmåga att sammanställa vetenskaplig kunskap (t ex frågeställning, metod, resultat) på ett koncist, systematiskt och övertygande sätt i enlighet med tvärvetenskaplig forskningspraxis (mellannivå)
förmåga att ge kritisk, systematisk och konstruktiv återkoppling inom ramen för kollegial granskning (mellannivå)
förmåga att konstruktivt ta hänsyn till kollegial granskning av doktorandens eget arbete (mellannivå)
förmåga att sammanställa vetenskaplig kunskap, t ex eget empiriskt material, på ett koncist, systematiskt och övertygande sätt i enlighet med tvärvetenskaplig forskningspraxis (övre mellannivå)
förmåga att diskutera och motivera sin egen forskning i förhållande till annan tvärvetenskaplig och inomvetenskaplig forskning (övre mellannivå)
förmåga att utveckla intresseväckande forskning utifrån en aktiv bedömning av alternativa forskningsupplägg och forskningspresentationer (kvalificerad nivå)
förmåga att reflektera över och diskutera styrkor och svagheter i andra doktoranders texter (kvalificerad nivå)