lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs VTS005F giltig från och med VT 2022

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Målet med denna kurs är att introducera doktorander vid teknik och samhälle till tvärvetenskaplig forskning som bedrivs vid institutionen, i synnerhet hur detta avspeglas i tidigare avhandlingar.
Innehåll
  • Kursen består av seminarier som fokuserar på olika metoder och hur olika metoder har tillämpats i tidigare avhandlingar. Vid metodseminarierna introduceras och diskuteras viktiga koncept inom metod och teori som relaterar till den tvärvetenskapliga forskningen som bedrivs vid institutionen för teknik och samhälle. Vid avhandlingsseminarierna presenteras och diskuteras tidigare avhandlingar.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna förklara grundläggande koncept inom vetenskapsfilosofi och metod
    Kunna förklara vad som kännetecknar tvärvetenskaplig forskning inom teknik och samhälle.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Visa förmåga att självständigt och kritiskt kunna granska vetenskapligt arbete på teknik och samhälle avseende metodval.
    Presentera olika vetenskapliga metoder som används i forskningen inom teknik och samhälle samt diskutera deras användningsområden och begränsningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Demonstrera en förmåga att reflektera över och diskutera problem som är av relevans när olika metoder används i praktiken.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
Examinationsformer
  • Inlämningsuppgifter
  • Seminarieföredrag av deltagarna
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
  • Antagen till forskarstudier inom ett av följande ämnen: teknik och samhälle (TETOSF00), trafik och väg (TEVTTF02), miljö- och energisystemanalys (TEFMIF00) eller fastighetsvetenskap (TEVFTF00).
Litteratur
  •  
  • General methodology seminar
    Persson, J. och Sahlin, N-E. (2013) Vetenskapsteori för sanningssökare, Fri Tanke Förlag
    - Ch 7: Förklaringar och abduktion
    - Ch 9: Vad är ett orsakssamband?
    Downloaded on: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3799315&fileOId=8085332

    Chalmers, A.F. (1999). What is this thing called science?, Open University Press
    Ch 14: scientific laws
    Ch 15: realism and anti-realism
    Ch 4-7: induction and falsification
    Also exists in Swedish

    Interdisciplinary and problem based methodology
    Schmidt, J.C. (2008). Towards a philosophy of interdisciplinarity. An attempt to provide a classification and clarification, Poiesis Prax, 5 pp. 53-69.

    Schmidt, J.C. (2011).'What is a problem? On problem-oriented interdisciplinarity, Poiesis Prax, 7 pp. 249-274.

    Lélé S. och Norgaard, R. B. (2005) Practicing interdisciplinarity, BioScience, 55(11) pp. 967-975.

    Stock and Burton (2011) Defining terms for integrated (multi-inter-trans-disciplinary) Sustainability Research, Sustainability, 3 pp. 1090-1113.
Övrig information
  • Kursen ges i samband med kursen VTS001F. Dessa kurser får ej ingå i samma examen.
Kurskod
  • VTS005F
Administrativ information
  • 2022-01-28
  • Gudbjörg Erlingsdóttir fek-ger

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

1 kurstillfälle.

Startdatum Slutdatum Publicerad
2022‑04‑04 (ungefärligt) 2022‑04‑19

Utskriftsvänlig visning