lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs KET100F giltig från och med HT 2017

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
  • Svenska
  • En gång per termin
Syfte
  • Syftet med kursen är att erbjuda verktyg för ett utvecklat skrivande, på svenska och för en bred publik. Ett uttalat mål är även att öka deltagarnas medvetenhet om normer och kommunikativa strategier för olika populärvetenskapliga och vetenskapliga genrer med fokus på svenska, men också i kontrast med engelska.
Innehåll
  • Kursen riktar sig till vattenforskare som vill utveckla sin förmåga att popularisera forskningsresultat. I kursen ingår flera olika läs- och skrivövningar. Textstruktur utgör en central del i kursen varför såväl retoriska strukturer som allmän informationsstruktur behandlas. Kommunikativa strategier inom vetenskapligt och populärvetenskapligt skrivande och kontrastiv diskursanalys (svenska/engelska) utgör viktiga delar i kursen liksom kollegial återkoppling och olika publiceringskonventioner. Kursen tillämpar ett processorienterat skrivande där kursdeltagarna tränas i att integrera återkoppling från andra kursdeltagare och kursansvariga i sina texter, samt i att reflektera över denna process.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Visa förmåga att reflektera över och tillämpa retoriska mönster i populärvetenskapliga sammanfattningar, populärvetenskapliga tidskriftsartiklar och pressmeddelanden skrivna på svenska.
    Visa förmåga att beskriva och kontrastera några vanligt förekommande sätt att strukturera information inom populärvetenskapliga genrer och pressmeddelanden skrivna på svenska och engelska.
    Visa förmåga att kontrastera populärvetenskapligt och vetenskapligt skrivande på svenska och engelska, genom att identifiera några potentiella skillnader på text och meningsnivå mellan genrer och mellan språk.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Visa förmåga att reflektera över en skrivprocess där man förmedlar vetenskap till allmänheten (utkast, redigering, revision).
    Visa förmåga att analysera, diskutera och utveckla skrivande av populärvetenskapliga sammanfattningar, populärvetenskapliga tidskriftsartiklar och pressmeddelanden i sin vetenskapliga disciplin utifrån givna modeller och kollegiala diskussioner.
    Visa förmåga på att ge konstruktiv kollegial återkoppling, såväl skriftligt som muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna visa engagemang i kollegiala diskussioner kring skrivande och text.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • övningar
Examinationsformer
  • Inlämningsuppgifter
  • Obligatorisk närvaro vid seminarier. Skrivuppgifter, kamratgranskning.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
Förutsatta förkunskaper
  • 3 terminer genomförd forskarutbildning. Svenska ska behärskas i både tal och skrift.
Urvalskriterier
  • Studenter som kommit längst i forskarutbildningen prioriteras.
Litteratur
  • Klepke, B. & Rydell, S.: Skriv populärvetenskapligt. Liber, 2013. ISBN 9789147114399.
Övrig information
  • Kursen är en del av vattenforskarskolan. Kursen innehåller 3 obligatoriska fysiska träffar i Lund. För anmälan, skicka e-post till Magnus.Persson@tvrl.lth.se
    Kursansvariga: Michael Cimbritz: michael.cimbritz@chemeng.lth.se, Marinette Hagman: marinette.hagman@chemeng.lth.se, Lene Nordrum: lene.nordum@englund.lu.se
Kurskod
  • KET100F
Administrativ information
  •  -02-27
  • Margareta Sandahl

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

1 kurstillfälle.

Startdatum Slutdatum Publicerad
2017‑04‑19 2017‑06‑08

Utskriftsvänlig visning