lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs GEM012F giltig från och med VT 2015

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Kursen syftar till att ge deltagarna färdigheter och verktyg för att skapa mervärde genom kreativitet och innovation i sina forsknings- och utvecklingsprojekt (FoU-projekt). Dessutom är ambitionen att öka kunskapen om att optimera resultat i FoU-projekt med hjälp av strukturerade processer som hämtats från projektledning och liknande områden.
Innehåll
  • Kursen behandlar centrala projektmetoder med följande fokusområden: framgångskriterier för FoU-projekt; tydlig definition av projektkrav; planeringsmetoder och tekniker för FoU-program; kostnadsuppskattning för FoU-projekt; ansökan om och fördelning av medel; FoU-organisation, hantering av osäkerheter i FoU-projekt; ledarstilar för FoU-projekt; kommunikation i FoU-projekt.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • visa kunskap om hur man planerar, organiserar, genomför och styr FoU-projekt
    uppvisa grundläggande förståelse för hur man effektivt hanterar FoU-projekt, så att målen och centrala framgångskriterier fastställs och uppnås på ett effektivt sätt
    uppvisa förtrogenhet med innovationsstrategi och hur den genomförs av den nya produktportföljen
    visa förmåga att identifiera den bästa metoden för att hantera FoU-projekt med avseende på resurser, kostnader, tid och intressenter
    visa förmåga att kategorisera aktiviteter, sammanlänka dem och bedöma framsteg i förhållande till en bestämd handlingsplan
    visa kunskap om ansvarsfördelning vid ett projekt
    visa förmåga att hantera projektrisk och osäkerhet
    visa förståelse för ledarstilar för FoU-projekt.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • visa lämplighet att bedöma verktyg och tekniker för att inrätta och driva projekt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • visa medvetenhet om projekt som en arbetsmetod och innovationsstrategi.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • övningar
  • Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, individuella reflektioner och litteraturgenomgångar. Det krävs aktivt deltagande vid kurstillfällen och grupparbeten.
    Individuellt: Efter varje undervisningstillfälle ska deltagarna skriva en individuell reflektion över vad de lärt sig och relatera det till det egna forskningsprojektet.
    I grupp: Aktivt deltagande, reflektion och presentation av fallstudier/övningar varje vecka.
Examinationsformer
  • övrigt
  • För godkänt på kursen krävs 80 % närvaro vid schemalagda kurstillfällen, samt aktivt deltagande i seminarier och presentationer.
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning vid LTH.
Förutsatta förkunskaper
Urvalskriterier
  • I urvalet prioriteras 1) de som tidigare sökt och vid det tillfället också varit behöriga till kursen, 2) hur långt doktoranden har kommit i sin forskarutbildning, där de som kommit längst ges företräde.
Litteratur
  • Wingate, L.: Project Management for Research and Development: Guiding Innovation for Positive R&D Outcomes (Best Practices and Advances in Program Management Series). Auerbach Publications, 2014. ISBN 9781466596290.
Övrig information
  • Projektledning i FoU-projekt är en valbar kurs inom det gemensamma kursutbudet för forskarutbildningen vid LTH. Kursen vänder sig både till dem som kommer att vara projektledare och till dem som deltar i projekt.
Kurskod
  • GEM012F
Administrativ information
  •  -05-02
  • FN1/Anders GustafssonFN2/Eva Nordberg KarlssonFN3/Per Tunestål

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

Inga matchande kurstillfällen hittades.

0 kurstillfällen.


Utskriftsvänlig visning