lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs MVK020F giltig från och med HT 2013

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
  • Engelska
  • Varannan hösttermin
Syfte
  • Kursen ger en överblick och förståelse för hur styrsystemet fungerar i en modern förbränningsmotor. Kursen ger även en förståelse för de modeller som används för styrsystemutveckling för motorer.
Innehåll
  • Introduktion till motorstyrsystem: uppgifter, uppbyggnad, framtida styrsystem.
    Medelvärdesmodeller: Orsak-/verkanssamband i motorsystem, reservoarer och flöden, cykelupplösta modeller och varför de ofta är olämpliga för motorstyrsystem, medelvärdesmodeller, luftflöde, bränslemodeller, verkningsgrader.
    Motorstyrning: styrning av luft-/bränsleförhållande i ottomotorer, Cylindertryckbaserad styrning av avancerade motorkoncept.
    Cylindertrycksbaserad parameterskattning: Skattning av tryckgivaroffset, skattning av TDC-offset, värmefrigörelseberäkning.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Förstå ett modernt motorsystems uppgifter och uppbyggnad.
    Förstå skillnaden mellan medelvärdesmodeller och cykelupplösta modeller.
    Förstå de grundläggande komponenterna i en medelvärdesmodell.
    Förstå hur luftflöde modelleras i en medelvärdesmodell.
    Förstå hur bränsleflöde modelleras i en medelvärdesmodell.
    Förstå hur verkningsgrader modelleras i en medelvärdesmodell.
    Förstå hur regleringen av luft-/bränsleförhållande fungerar i en ottomotor.
    Förstå hur cylindertrycksmätning kan användas för styrning av avancerade förbränningsmotorkoncept.
    Förstå hur tryckgivaroffset kan skattas med polytropanpassning.
    Förstå hur TDC-offset kan skattas ur släpade tryckmätningar.
    Förstå hur värmefrigörelse från förbränning kan beräknas ur cylindertryckmätningar.
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna bygga en medelvärdesmodell för luftflöde, bränsleflöde och effektgenerering i en ottomotor.
    Kunna skatta tryckgivaroffset ur givna släpade tryckmätningar.
    Kunna skatta TDC-offset ur givna släpade tryckmätningar.
    Kunna beräkna värmefrigörelse ur givna tryckmätningar med och utan förbränning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • Kunna bedöma vilka tidsskalor som är viktiga att modellera i för ett givet motorstyrsystem.
    Kunna välja modelltyp beroende på vilken del av motorn som ska styras.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • övningar
  • På grund av externt deltagande ges kursen normalt i koncentrerad form med två heldagar med föreläsningar följt av några veckor självstudier med övningsuppgifter. Kursen avslutas med två heldagar med föreläsningar och till slut muntlig tentamen.
Examinationsformer
  • Muntlig tentamen
  • Inlämningsuppgifter
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • Förbränningsmotorns Grunder (MVK093) eller motsvarande.
Förutsatta förkunskaper
  • Grundläggande kunskaper i reglerteknik.
Urvalskriterier
  • Prioritet för sökande som arbetar med motorstyrningsrelaterade forskningsprojekt.
Litteratur
  • L. Guzzella, C.H. Onder: Introduction to Modeling and Control of Internal Combustion Engine Systems. Springer, 2004. ISBN 9783540222743.
Övrig information
Kurskod
  • MVK020F
Administrativ information
  •  -02-15
  • FN3/Per Tunestål

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

Inga matchande kurstillfällen hittades.

0 kurstillfällen.


Utskriftsvänlig visning