Diskussioner är en mycket viktig del av kursen.Totalt kommer fyra diskussionspass av finnas med. Kursen är multidiciplinär med deltagare och lärare från flera fakulteter. Detta används som en utgångspunkt för diskussioner och deltagarnas reflektioner över sina egna och andras förhållningssätt till begreppet hållbarhet.
Deltagarna diskuterar hållbarhet och vattenrelaterade problem med varandra och inbjudna experter. Hållbarhetsmålen och utvalda vetenskapliga artiklar används som utgångspunkt. Två diskussioner dedikeras åt det som framkommit under keynotes och paneldebatter.
Inbjudna experter ger korta inspirerande presentationer. Experterna, som kommer från olika fakulteter, ska ge sin syn på hållbarhet och definiera möjligheter och potentiella problem för hållbar utveckling.
Paneldebatterna är en nyckelkomponent i kursen. Syftet med debatterna är att skapa interaktion mellan deltagarna och experterna i panelen för att förstå olika synsätt och komplexiteten som en hållbar utveckling innebär.
Deltagarna delas in i tre eller fyra grupper beroende på antal deltagare. Gruppen planerar och genomför var sin paneldebatt med inbjudna experter i panelen. Före debatterna intervjuas experterna av den organiserande gruppen. Intervjun ska ta ungefär en timme. Upplägget diskuteras med kursansvariga och måste godkännas innan debatterna hålls. Som utgångspunkt för debatterna väljs något av följande ämnesområden; livet, samhällsbygget, industrin, digitaliseringen eller klimatet.
Deltagarna intervjuar experterna i förväg och planerar intressanta frågor och ämnen att ta upp under debatten. Deltagarna leder sedan debatterna. Det finns inget givet format hur paneldebatterna ska genomföras. Deltagarna uppmanas att tänka utanför boxen när de planerar debatterna. En debatt kan till exempel innehålla workshops, rollspel, presentationer osv. Ju mer variation i de olika debatternas format desto bättre.
Deltagarna träffas och diskuterar paneldebatterna. De ska ska sedan skriva en rapport över sina egna reflektioner. Reflektionen måste innehålla en del som beskriver doktorandens avhandlingsämne ur ett hållbarhetsperspektiv.