Gäller från och med: Vårterminen 2012
Beslutad av: FN3/Per Tunestål
Datum för fastställande: 2013-08-26
Avdelning: Arkitektur
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Kursen syftar till att förmedla kunskap om hur kvantitativa, kvalitativa samt mixade studiedesigner appliceras inom miljöpsykologisk forskning samt hur olika datainsamlingsmetoder kan användas inom dessa designer. Ett vidare syfte är att stärka doktorandens förståelse för relationen mellan studiedesign, forskningsfråga, metodval, utförande och resultatpresentation. Kursen syftar därigenom till att ge doktoranden en bas för såväl det egna doktorandarbetet som för fortsatt forskning inom miljöpsykologi.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Forskningsdesigner, metoder för datainsamling och analys inom miljöpsykologi presenteras. Tematiska seminarier behandlar metoder för att studera upplevelse av fysisk och social miljö, människors aktivitet i rummet samt individuella skillnader som kan ha betydelse för individens respons på miljön. Publicerade studier inom doktorandernas eget forskningsområde analyseras och diskuteras.
Robson, C.: Real World Research. John Wiley & Sons, 2024. ISBN 9781119523659.
Därutöver tillkommer litteratur som kursdeltagarna väljer i samråd med kursledningen.
Undervisningsformer: Seminarier, övningar
Examinationsformer: Seminarieföredrag av deltagarna, övrigt.
Deltagarna läser och redovisar muntligt kurslitteratur under tematiska seminarier.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Behörighet till forskarstudier.
Förutsatta förkunskaper: Magisterexamen
Kursansvarig: Eja Pedersen <eja.pedersen@arkitektur.lth.se>