Gäller från och med: Vårterminen 2025
Beslutad av: Maria Sandsten
Datum för fastställande: 2025-02-18
Avdelning: Datavetenskap (LTH)
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Kursen syftar till en ge förståelse för vad kunskap är inom teknikvetenskaplig forskning, samt hur den kan erhållas, presenteras, värderas och användas i praktiken. Kursen är primärt ämnad för doktorander i datavetenskap, men kan ha bredare relevans.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen ger en översikt av vad vetenskap är i ett bredare perspektiv, som omfattar förklarande vetenskaper (som t.ex. naturvetenskap), analytiska (formella) vetenskaper och skapande (design-) vetenskaper. Den ger en översikt över forskningsmetoder för teknikvetenskapliga studier samt verktyg för och träning i att värdera olika former av kunskap, identifiera gemensamma grundantaganden och kunskapsluckor, samt designa studier för att fylla dessa luckor.
Säfsten, K. & Gusavsson, M.: Forskningsmetodik för ingenjörer och andra problemlösare. Studentlitteratur, 2024. ISBN 9789144185651.
Första eller andra utgåvan kan användas
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt
Examinationsformer: Skriftlig rapport, seminarieföredrag av deltagarna
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Kursen ges vid tillräcklig efterfrågan Överlappar delvis med EDAG10
Kursansvarig: Per Runeson <per.runeson@cs.lth.se>