Gäller från och med: Höstterminen 2017
Beslutad av: Professor Thomas Johansson
Datum för fastställande: 2017-03-22
Avdelning: Datavetenskap (LTH)
Kurstyp: Gemensam kurs, avancerad nivå och forskarnivå
Kursen ges även på avancerad nivå med kurskod: EDA221
Undervisningsspråk: Engelska
Att ge grundläggande kunskaper om metoder och tekniker inom 3D datorgrafik samt praktisk erfarenhet av grafikprogrammering.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden visa förmåga att kritiskt granska och jämföra olika metoder som används inom datorgrafik.
Konstruktion av geometriska objekt. Beskrivning och beräkning av objektrörelse. Användarinteraktion. Översättning av geometri från 3D-rymd till bildskärm. Modellering av ljus och ytmaterial. Mappnings- och bufferttekniker.
Angel, E.: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with Shader-Based OpenGL, 6th edition.. Pearson Education, 2011. ISBN 9780273752264.
Undervisningsformer: Föreläsningar, laborationer
Examinationsform: Skriftlig tentamen
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: EDA011 Programmeringsteknik eller EDA016 Programmeringsteknik eller EDA017 Programmeringsteknik eller EDA501 Programmering eller EDAA10 Programmering i Java eller EDAA20 Programmering och databaser
FMA420 Linjär algebra
Förutsatta förkunskaper: EDAA01 Programmeringsteknik - fördjupningskurs
Kursansvariga:
Hemsida: http://cs.lth.se/eda221-computer-graphics/