Kursplan för
Matematikdidaktik för högskolan
Mathematics Education from a University Perspective
FMA026F, 7.5 högskolepoäng
Gäller från och med: Höstterminen 2013
Beslutad av: FN1/Anders Gustafsson
Datum för fastställande: 2014-01-06
Allmänna uppgifter
Avdelning: Matematik (LTH)
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Svenska
Syfte
Kursens syfte är att kraftigt förbättra doktorandens förmåga att undervisa matematik på högskolenivå.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
- kunna redogöra för och använda några teorier för lärande i matematik
- känna till olika forskningsområden och forskningsresultat i matematikdidaktik
- kunna använda olika metoder för bedömning av matematisk kunskap hos studenter på universitetsnivå
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
- ha utvecklat sin förmåga att planera och genomföra högskoleundervisning, inklusive handledning och examination, inom matematiska ämnen inklusive handledning och examination.
- genom ett projektarbete ha fått en introduktion till matematikdidaktisk forskning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
- kunna, utifrån ett vetenskapligt and erfarenhetsbaserat perspektiv, beskriva och värdera
- a) lärande i matematiska ämnen på individuell nivå och på gruppnivå.
- b) lärarens uppgifter vid undervisning och examination i matematiska ämnen på högskolenivå.
- kunna planera och genomföra egna studier av lärsituationer i matematik.
Kursinnehåll
Konkreta moment som behandlar undervisning, undervisningsplanering
och examination ingår. Olika teorier om studenternas matematiklärande presenteras och en
orientering om forskning inom området ges.
Kurslitteratur
J.Mason: Mathematics Teaching Practice: Guide for university and college lecturers.. Horwood Publishing, 2002. ISBN 1898563799.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Antagningsuppgifter
Kurstillfällesinformation
Kursansvariga: