Gäller från och med: Höstterminen 2024
Beslutad av: Annika Mårtensson
Datum för fastställande: 2024-08-30
Avdelning: Gemensam forskarutbildning
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Syftet med kursen är att ge deltagarna möjlighet att reflektera över den egna forskningen i ett större sammanhang. Med avstamp i hur man kan formulera och strukturera avhandlingens kappa (sammanläggningsavhandling) eller inledningskapitel (monografi) diskuterar deltagarna hur den egna forskningen kan bidra till kunskaps- och samhällsutveckling, samt vetenskapens möjligheter, begränsningar och forskarens roll i samhället.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Fokus i kursen ligger på hur man kan rama in sin forskning i en kappa (för sammanläggningsavhandlingar) eller i ett inledningskapitel (för monografier). Deltagarna skriver, reflekterar över, och ger återkoppling på varandras texter utifrån frågor om den egna forskningens betydelse i ett vidare perspektiv. En central del av kursen är textens utformning kopplat till syfte och målgrupp. För att belysa detta jämför deltagarna exempel på kappatext/inledningskapitel med andra akademiska texter.
Utvalda vetenskapliga artiklar tillgängliga via kursplattformen.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, övningar. Kursen består av tre seminarier där deltagarna förväntas delta aktivt, samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinationsform: Inlämningsuppgifter.
Examinationsformer: inlämningsuppgifter, samt aktivt deltagande i seminarierna. För godkänt på kursen krävs närvaro vid åtminstone två av tre schemalagda tillfällen samt godkända deluppgifter.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildningen vid LTH, har genomfört introduktionskurs för nyantagna doktorander vid LTH, och även genomfört deltidsavstämning (gäller forskarstuderande antagna efter 1 januari 2019) eller kommit motsvarande långt i sin forskning.
Förutsatta förkunskaper: Se antagningskrav.
Urvalskriterier: Företräde ges till de forskarstuderande som antagits tidigast.
Kursen är utformad för doktorander som hunnit minst halvvägs genom forskarutbildningen.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.lth.se/english/cee/doctoral-education-support/faculty-wide-phd-courses/