Gäller från och med: Höstterminen 2022
Beslutad av: FN3/Per Tunestål
Datum för fastställande: 2015-11-12
Avdelning: Inst för designvetenskaper
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Övergripande syften med kursen är att doktoranden ska förstå och kunna reflektera över problematiken med komplexa socio-ekologiska system och förstå behovet av ett multidisciplinärt perspektiv på hållbar utveckling. Hållbar utveckling i kursen avser utveckling på global, regional och lokal nivå definierat i Brundtlandkommissionens rapport ”Our common future”, med de tre grundpelarna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Syftet med del 1 av kursen är att ge forskarstuderande fördjupade kunskaper inom området hållbar utveckling och därmed utökade möjligheter att identifiera möjligheter och risker för en hållbar utveckling som utformning av produkter, processer och system kan medföra. Syftet med del 2 är att doktoranden ska tillägna sig kunskaper som är specifika för doktorandens forskarutbildningsämne.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen är indelad i två delar. Del 1 ger grundläggande kunskaper för hållbar utveckling (5 hp). Del 2 innehåller en fördjupning inom doktorandens egen disciplin (2,5 hp). Del 1: delområdena nedan grupperas i moduler. Några moduler inleds med videoinspelade introduktioner, några med inledande seminarier. Någon modul består av inläsning och avslutas med diskussion i grupp. Delområden: Definition av hållbar utveckling. Historik. Klimatförändringar och dess effekter. ”Planetary boundaries”. Cirkulär ekonomi. Livscykeltänkande. Livsmedelsförsörjning. Sociala aspekter. Hälsa och arbetsmiljö. Hållbar stad. Fattigdom. Komplexa system. Hållbar utveckling och etik. Designern/ingenjören och hållbar utveckling. Del 2: en litteraturstudie kring vad som finns i den vetenskapliga litteraturen inom respektive doktorands ämnesområde.
Litteratur och annat videomaterial tillhandahålls för varje modul.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, projekt, litteraturkurs som självstudier. Lärarledda introduktioner i sal och på video.
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter, övrigt.
Aktivt deltagande i förberedda introduktioner i sal, workshops och seminarier.
Redovisning av litteraturstudie och projektarbete.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Antagen till forskarutbildning vid teknisk fakultet.
Urvalskriterier: Antagningskriterier används i följande ordning:
1. forskarstuderande från IDV,
2. forskarstuderande från LTH,
3. forskarstuderande som kommit längre i sin forskarutbildning,
4. lottning.
Del 1 i denna kurs (5 hp) överlappar helt med kursen Hållbar utveckling – med systemperspektiv (IDE055F, 5 hp). Kursen ges vartannat år. Högst 20 doktorander antages.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.design.lth.se/utbildning/forskarutbildning/forskarutbildningskurser/