Gäller från och med: Höstterminen 2022
Beslutad av: Mats Ohlin
Datum för fastställande: 2018-11-05
Avdelning: Inst för designvetenskaper
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Övergripande syften med kursen är att doktoranden ska förstå och kunna reflektera över problematiken med komplexa socio-ekologiska system och förstå behovet av ett multidisciplinärt perspektiv på hållbar utveckling. Hållbar utveckling i kursen avser utveckling på global, regional och lokal nivå definierat i Brundtlandkommissionens rapport ”Our common future”, med de tre grundpelarna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Efter kursen ska doktoranden ha fördjupade kunskaper inom området hållbar utveckling och därmed utökade möjligheter att identifiera möjligheter och risker för en hållbar utveckling som utformning av produkter, processer och system kan medföra.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden kunna föra en fördjupad diskussion om och kunna reflektera kring möjligheter att påverka för en hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen ger grundläggande kunskaper om hållbar utveckling. Delområdena nedan grupperas i moduler. Några moduler inleds med videoinspelade introduktioner, några med inledande seminarier. Någon modul består av inläsning och avslutas med diskussion i grupp. Delområden: Definition av hållbar utveckling. Historik. Klimatförändringar och dess effekter. ”Planetary boundaries”. Cirkulär ekonomi. Livscykeltänkande. Livsmedelsförsörjning. Sociala aspekter. Hälsa och arbetsmiljö. Hållbar stad. Fattigdom. Komplexa system. Hållbar utveckling och etik. Designern/ingenjören och hållbar utveckling.
Litteratur och annat videomaterial tillhandahålls för varje modul.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier, litteraturkurs som självstudier. Lärarledda introduktioner i sal och på video.
Examinationsform: Inlämningsuppgifter.
Aktivt deltagande i förberedda introduktioner i sal, workshops och seminarier.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Antagen till forskarutbildning.
Urvalskriterier: Antagningskriterier används i följande ordning:
1. forskarstuderande från IDV,
2. forskarstuderande från LTH,
3. forskarstuderande som kommit längre i sin forskarutbildning,
4. lottning.
Denna kurs överlappar helt med del 1 (5 hp) i kursen Designern/ingenjören och hållbar utveckling (IDE035F, 7,5 hp). Kursen ges vartannat år. För att kursen ska ges krävs minst 7 deltagare. Högst 20 doktorander antages.
Kursansvariga:
Hemsida: https://www.design.lth.se/utbildning/forskarutbildning/forskarutbildningskurser/