Gäller från och med: Höstterminen 2013
Beslutad av: FN2/Eva Nordberg Karlsson
Datum för fastställande: 2013-04-02
Avdelning: Bioteknik
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Syftet med kursen är att ge doktorander inom teknik, naturvetenskap och medicin ett entreprenöriellt synsätt, för att stimulera dem till att se på sin forskning från en mer kommersiell synvinkel och förstå när en forskningsidé kan omvandlas till en affärsidé med marknadspotential. Det övergripande målet med kursen är att stimulera överföring av forskningsresultat från akademin till samhället genom att inpränta en förståelse för kommersialiseringsprocessen i huvudet på morgondagens forskare. Kursen ger grundkunskap inom enteprenörskap, inspirerar till enteprenörskap genom besök av inbjudna gästförläsare som själva är bioteknik-entreprenörer, och tränar studenterna i att kombinera sitt forskningskunnande med ett affärstänk.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Kursen består av tre delar: - Föreläsningar. Kursen består av ett antal föreläsningar på olika teman och innehåller lika delar teori som levande exempel. Ämnesområdena är följande: a. Identifiering av möjligheter, NABC, och utvärderning av affärsmöjligheter. b. Marknadsföring, marknads-screening och marknadsplan. c. Affärsmodeller och strategiska allianser. d. Hur man skriver en affärsplan, exempel från bioteknik-företag. e. Patentering, IPR och licensiering. f. Regulatoriska aspekter. g. Finansiering och riskkapital h. - Besök av inbjudna entreprenörer Studenterna skall möte aktiva förebilder i formen av bioteknik-entreprenörer som själva har startat företag, några av dem sprungna ur forskning på Kemicentrum. Ett antal gästföreläsare (5-7) bjuds in och ger sin syn på enterprenörskap och berättar om sin erfarenheter. - Projekt Studenterna utför ett grupp-projekt som består av två delara. Målet med projektet är att skriva en affärsplan baserad på en forskningsidé. I första delen utför studenterna en marknadsstudie för att samla information om konkurrenter, kunder och hur stort behovet är av den lösning (produkt eller service) som projektet handlar om. Denna del rapporteras skriftligt i mitten av kursen. I andra delen expanderar studenterna marknadsplanen till en hel affärsplan. Denna rapporteras i skriftlig form och studenterna kommer också att pitcha sin affärsidé i en muntlig presentation i slutet av kursen.
Company, M.: Starting up - Achieving success with professional business planning.
Undervisningsformer: Föreläsningar, projekt, studiebesök. Kursen ges på halvfart under hela hösten, med ett föreläsningstillfälle (3h) per vecka. Ett studiebesök är inplanerat vid Lund Life Science Incubator på Medicon Village.
Examinationsformer: Skriftlig rapport, inlämningsuppgifter, seminarieföredrag av deltagarna.
Examination sker genom inlämning av två skrivna rapporter, en marknadsplan och en affärsplan, samt muntlig presentation av affärsplanen. Studenterna måste närvara vid minst 75% av föreläsningarna.
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Grundexamen motsvarande bachelor inom teknik, naturvetenskap eller medicin.
Kursansvariga: