Gäller från och med: Höstterminen 2013
Beslutad av: FN3/Per Tunestål
Datum för fastställande: 2013-02-15
Avdelning: Inst för energivetenskaper
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Kursen ger en överblick och förståelse för hur styrsystemet fungerar i en modern förbränningsmotor. Kursen ger även en förståelse för de modeller som används för styrsystemutveckling för motorer.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Introduktion till motorstyrsystem: uppgifter, uppbyggnad, framtida styrsystem. Medelvärdesmodeller: Orsak-/verkanssamband i motorsystem, reservoarer och flöden, cykelupplösta modeller och varför de ofta är olämpliga för motorstyrsystem, medelvärdesmodeller, luftflöde, bränslemodeller, verkningsgrader. Motorstyrning: styrning av luft-/bränsleförhållande i ottomotorer, Cylindertryckbaserad styrning av avancerade motorkoncept. Cylindertrycksbaserad parameterskattning: Skattning av tryckgivaroffset, skattning av TDC-offset, värmefrigörelseberäkning.
L. Guzzella, C.H. Onder: Introduction to Modeling and Control of Internal Combustion Engine Systems. Springer, 2004. ISBN 9783540222743.
Undervisningsformer: Föreläsningar, övningar. På grund av externt deltagande ges kursen normalt i koncentrerad form med två heldagar med föreläsningar följt av några veckor självstudier med övningsuppgifter. Kursen avslutas med två heldagar med föreläsningar och till slut muntlig tentamen.
Examinationsformer: Muntlig tentamen, inlämningsuppgifter
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Förbränningsmotorns Grunder (MVK093) eller motsvarande.
Förutsatta förkunskaper: Grundläggande kunskaper i reglerteknik.
Urvalskriterier: Prioritet för sökande som arbetar med motorstyrningsrelaterade forskningsprojekt.
Kursansvariga: