Gäller från och med: Vårterminen 2022
Beslutad av: Gudbjörg Erlingsdóttir fek-ger
Datum för fastställande: 2022-01-28
Avdelning: Inst för teknik och samhälle
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Målet med denna kurs är att introducera doktorander vid teknik och samhälle till tvärvetenskaplig forskning som bedrivs vid institutionen, i synnerhet hur detta avspeglas i tidigare avhandlingar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden Demonstrera en förmåga att reflektera över och diskutera problem som är av relevans när olika metoder används i praktiken.
Kursen består av seminarier som fokuserar på olika metoder och hur olika metoder har tillämpats i tidigare avhandlingar. Vid metodseminarierna introduceras och diskuteras viktiga koncept inom metod och teori som relaterar till den tvärvetenskapliga forskningen som bedrivs vid institutionen för teknik och samhälle. Vid avhandlingsseminarierna presenteras och diskuteras tidigare avhandlingar.
General methodology seminar Persson, J. och Sahlin, N-E. (2013) Vetenskapsteori för sanningssökare, Fri Tanke Förlag - Ch 7: Förklaringar och abduktion - Ch 9: Vad är ett orsakssamband? Downloaded on: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3799315&fileOId=8085332 Chalmers, A.F. (1999). What is this thing called science?, Open University Press Ch 14: scientific laws Ch 15: realism and anti-realism Ch 4-7: induction and falsification Also exists in Swedish Interdisciplinary and problem based methodology Schmidt, J.C. (2008). Towards a philosophy of interdisciplinarity. An attempt to provide a classification and clarification, Poiesis Prax, 5 pp. 53-69. Schmidt, J.C. (2011).'What is a problem? On problem-oriented interdisciplinarity, Poiesis Prax, 7 pp. 249-274. Lélé S. och Norgaard, R. B. (2005) Practicing interdisciplinarity, BioScience, 55(11) pp. 967-975. Stock and Burton (2011) Defining terms for integrated (multi-inter-trans-disciplinary) Sustainability Research, Sustainability, 3 pp. 1090-1113.
Undervisningsformer: Föreläsningar, seminarier
Examinationsformer: Inlämningsuppgifter, seminarieföredrag av deltagarna
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Urvalskriterier: Antagen till forskarstudier inom ett av följande ämnen: teknik och samhälle (TETOSF00), trafik och väg (TEVTTF02), miljö- och energisystemanalys (TEFMIF00) eller fastighetsvetenskap (TEVFTF00).
Kursen ges i samband med kursen VTS001F. Dessa kurser får ej ingå i samma examen.
Kursansvariga: