Gäller från och med: Vårterminen 2024
Beslutad av: Gudbjörg Erlingsdottir
Datum för fastställande: 2024-01-05
Avdelning: Teknisk vattenresurslära
Kurstyp: Ren forskarutbildningskurs
Undervisningsspråk: Engelska
Kursens syfte är att ge en inblick i hållbarhetsproblematiken och vilka utmaningar och möjligheter som finns med omställningen i relation till riskhantering. Kursen är tvärvetenskaplig med lärare och deltagare från flera fakulteter, vilket är en utgångspunkt för diskussioner och deltagarnas reflektioner över sina egna och andras förhållningssätt inför begreppet hållbarhet. Kursen avser att belysa hållbarhet både i ett svenskt och internationellt perspektiv.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall doktoranden
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall doktoranden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall doktoranden
Doktoranderna delas in i grupper som planerar och genomför var sin paneldebatt med inbjudna experter i panelen. Som utgångspunkt för debatterna väljs något av följande ämnesområden: livet, samhällsbygget, industrin, digitalisering, klimatet eller omställning. Doktoranderna intervjuar experterna i förväg och planerar intressanta frågor och ämnen att ta upp under debatten. Doktoranderna leder sedan debatterna. De ska sedan skriva en rapport över sina egna reflektioner.
Undervisningsformer: Seminarier, projekt
Examinationsformer: Skriftlig rapport, seminarieföredrag av deltagarna
Betygsskala: Underkänd, godkänd
Examinator:
Förkunskapskrav: Sökanden måste vara antagen till forskarstudier
Förutsatta förkunskaper: Inga förkunskaper krävs
Urvalskriterier: Begränsat antal platser: maximal 20 platser, kursen kan ställas in om det är färre än 10 anmälda vid kursstart. Medlemmar av forskarskolan Agenda 2030 kommer att ges förtur om det finns fler än 20 anmälda.
Kursansvariga: