lu.se

Forskar­utbildnings­kurser

Lunds tekniska högskola | Lunds universitet

Detaljer för kursplan för kurs EDAF80F giltig från och med HT 2017

Utskriftsvänlig visning

Allmänt
Syfte
  • Att ge grundläggande kunskaper om metoder och tekniker inom 3D datorgrafik samt praktisk erfarenhet av grafikprogrammering.
Innehåll
  • Konstruktion av geometriska objekt. Beskrivning och beräkning av objektrörelse. Användarinteraktion. Översättning av geometri från 3D-rymd till bildskärm. Modellering av ljus och ytmaterial. Mappnings- och bufferttekniker.
Kunskap och förståelse
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna de olika stegen som ingår i översättningen från scenbeskrivning till bild
    förstå uppbyggnaden av standarder för gränssnitt mot grafikhårdvara
Färdighet och förmåga
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • kunna utföra de matematiska beräkningssteg som krävs för rendering
    använda OpenGL för att konstruera en hårdvaruaccelererad renderare
Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • För godkänd kurs skall doktoranden
  • visa förmåga att kritiskt granska och jämföra olika metoder som används inom datorgrafik.
Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Laborationer
Examinationsformer
  • Skriftlig tentamen
  • Underkänd, godkänd
Förkunskapskrav
  • EDA011 Programmeringsteknik eller EDA016 Programmeringsteknik eller EDA017 Programmeringsteknik eller EDA501 Programmering eller EDAA10 Programmering i Java eller EDAA20 Programmering och databaser FMA420 Linjär algebra
Förutsatta förkunskaper
  • EDAA01 Programmeringsteknik - fördjupningskurs
Urvalskriterier
Litteratur
  • Angel, E.: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with Shader-Based OpenGL, 6th edition.. Pearson Education, 2011. ISBN 9780273752264.
Övrig information
Kurskod
  • EDAF80F
Administrativ information
  •  -03-22
  • Professor Thomas Johansson

Alla publicerade kurstillfällen för kursplanen

Inga matchande kurstillfällen hittades.

0 kurstillfällen.


Utskriftsvänlig visning