Kursen består av tre delar:
- Föreläsningar. Kursen består av ett antal föreläsningar på olika teman och innehåller lika delar teori som levande exempel. Ämnesområdena är följande:
a. Identifiering av möjligheter, NABC, och utvärderning av affärsmöjligheter.
b. Marknadsföring, marknads-screening och marknadsplan.
c. Affärsmodeller och strategiska allianser.
d. Hur man skriver en affärsplan, exempel från bioteknik-företag.
e. Patentering, IPR och licensiering.
f. Regulatoriska aspekter.
g. Finansiering och riskkapital
h.
- Besök av inbjudna entreprenörer
Studenterna skall möte aktiva förebilder i formen av bioteknik-entreprenörer som själva har startat företag, några av dem sprungna ur forskning på Kemicentrum. Ett antal gästföreläsare (5-7) bjuds in och ger sin syn på enterprenörskap och berättar om sin erfarenheter.
- Projekt
Studenterna utför ett grupp-projekt som består av två delara. Målet med projektet är att skriva en affärsplan baserad på en forskningsidé. I första delen utför studenterna en marknadsstudie för att samla information om konkurrenter, kunder och hur stort behovet är av den lösning (produkt eller service) som projektet handlar om. Denna del rapporteras skriftligt i mitten av kursen. I andra delen expanderar studenterna marknadsplanen till en hel affärsplan. Denna rapporteras i skriftlig form och studenterna kommer också att pitcha sin affärsidé i en muntlig presentation i slutet av kursen.